tiistai 28. maaliskuuta 2017

Hei kaikille!

Ei oikein onnistunut tää aktiivinen blogaaminen mulla. Liika on ollu tekemistä täällä Kiinassa.
Jos joku ei tieda viellä miksi olen Kiinassa niin syynä on se että menin työharjotteluun tänne (Opiskelen Datanomiksi TAI:ssa)

Matkapäivä

Ensimmäinen lentoni oli edessäni pian. Eikä jännitäny vielä ollenkaan. Bussimatkaan lentoasemalla meni nopeasti. Nukuin melkein kokomatkan. Lentokentällä kaikki sujui hyvin. Oli aika astua lentokoneeseen. Istumapaikkani oli viety.. Onneksi istumapaikka varas oli suomenkieltä osaava henkilö. Hän oli katsonut rivit väärin. Niinpä istuin hänen paikalle. Sain ikkuna paikan niin ei ollu oikein väliä. Laukkuni kylläkään ei mahtunut ylös niin oli pakko ottaa jalkojen väliin.. Pien odotuksen jälkeen lentokone käynnisti moottorit. Silloin rupesi vähän jännitämään.. "Tyhmiä" ajatuksia tuli mieleen, mutta ne ajatukset lähti ennen koneen nousua. Koneen noustessa maisemat paranivat kokoajan. Aivan mahtava fiilis olis nousta ilmaan ja nähdä Suomen luontoa korkealta.
Lennnon huono puoli oli se että lentokone piti kokoajan hirveää kahinaa/meteliä (Elokuvista on jäänyt aivan eri kuvitus lennosta). Meteli oli sen verran kova että unta en saanut kokoo yötä vaikka kuulokkeet olivat päässä. Venäjällä ei selkeä taivas. Vaikka oltiin 11km korkeudsessa maisemat olivat mahtavat ja kuu teki hyvää työtä heijastamalla valoa.
Kiinan puolella sää ei ollut niin hyvä. Vähän satoi vettä. Lentkokentällä meillä meni hirveesti aikaa, koska yksi otettiin tarkastukseen. Odotettiin häntä 3-4 tuntia.Odotuksen aikana ehi tulea nälkä jo niin piti käydä ostamassa ruokaa viittoma kielellä, mikä onnistui yllättävän hyvin. Henkilö ketä odotettiin meni muutenkin toiseen paikkaan niin tämä kaikki odottelu oli aivan turhaa.
Bussimatka Suzhouhin oli aluksi hirveä. Ns tutustuttiin heti Kiinan liikennekultuuriin autot tööteilivät jokaiselle kuka edessä oli. Bussikuskimme töötäili kaikille. Ei pystynyt millään nukkumaan. Jonkun ajan päästä kumminkin nukahdin ja heräsin Suhzoussa. Meille annettiin 30minuuttia viedä tavarat huoneseen ja levätä.
"Ensimmäinen" ruokailu kiinassa. Wilsson tarjosi meille ensimmäisen kiinalaisen ruokailun pyöreässä pöydässä. Pöydässä oli ainakin 15 eri ruokalajia. Vain yksi oli tuttu. Siellä oli muumuassa '
Black egg', keitettyjä kananjalkoja ja paljon muuta joiden nimeä valitettavasti en muista. Ruoka oli todella hyvää.
Ruuan jälkeen meille näytettiin campuksen aluetta muummuassa meidän tulevia työpaikkoja, ruokaloita ja kauppoja.
Illalla käytiin kahvilassa vielä ja syömässä paikallisessa ravintolassa.

En rupea kirjoittamaan joka päivästä tänne erikseen niinkuin kirjoitin Viroksi. Kirjoitan tähän erikseen töistä, ja vapaa ajasta mitä olen tehnyt kahden viikon ajalla.

Työt

Työt alkoivat meillä keskiviikkona. Työajat aluksi olivat meillä 9-11:30 ja 14-16:30. Myöhemmin saatiin vaihdettua lounassa lyhyeemäksi niin päästiin jo 15:00. Työtehtäviin kuului Photoshop (kuvankäsittely ohejlma)kahdella ensimmäisellä viikolla, jonka jälkeen ruvettiin opiskelemaan Mayaa (3d ohjelmma). Photoshopilla tehtiin monta erikuvaa ja pari giffiä(liikkuvaa kuvaa) työpäivät menivät sillain että aluksi pomo/opettaja antoi työtehtävän. Valmiin kuvan mistä yritimme tehdä samanlaista hänen avulla. Lounaan jälkeen hän näytti miten hänen tapansa tehdä se, jonka jälkeen me teimme kuvan uudestaan hänen tavalla. Todella tehokas oppimis tapa. Vaikka kielimuuri meidän välillä on iso niin kyllä häneltä oppii todella nopeasti. (Jos jossain vaiheessa saan paremman netin jostain niin voin yrittää laittaa vähän työtehtävän kuvia nettiin)

Vapaa-aika

Vapaa ajalla ollaan käyty kiretelemässä eripaikkoja Suzhoussa, parissa baarissa, urheillu ja kokeillu aiken näkösiä kiinalaisia ruokia. Suzhoussa ollaan käyty 'Modren Suzhou museum'issa. Museo kertoi uuden ajan Suzhousta mitä ruvettiin rakentamaan 1993 vuonna. Museossa oli aivan järjettömän kokoset pinoismallit kaupungista. Ollaan myös käyty Time squarilla. Aivan kuollu paikka. Löytyi kyllä kaiken näköisä kauppoja yms mutta todella kallis ja ihmisiä siellä ei ollut paljoon yhtään.. Samantapanen paikka oli myös Neighbourhood center'. Taloja rakennettiin lisää mutta paikka aivan kuollut. Nähtiin vaan työtekijöitä. Ensimmäinen viikonloppu käytiin ihan keskustassa ja vähän vanhassa kaupungissa. Yann vei meidät Finlandia ravintolaan. Itse en halunnut syödä siellä mitään niin kävin hakemassa paikallisesta kioskista jotain mustekalan tapasta ruokaa. Myöhemmin käyttin toisessa museossa. Museossa oli kaiken ikäisiä esineita. Oli muuten todella iso museo. Museon jälkeen mentiin 'Humble Administator's Garden. Oli todella kaunis paikka vaikka vielä ei kaikki puut kukkinut. Valitettavasti en voi laittaa yhtään kuvaa...
Toisella viikonloppuna melkein kaikki meni Shangai keskustaan. Itse päätin kumminkin jäädä tänne. Mielestä oli kyllä hyvä päätös. Launtaina menin Sunnyn kanssa kiertelee lähialueita. Löydettiin paikka missä ihmiset leikkivät leijoilla. Joidenkin leijat olivat ainakin 300-400m korkeudessa. Päätin ostaa itse yhden myös. Valitettavasti kelan naru loppui noin 150-200m korkeuteen.
Baareissa ollaan käyty aika paljon. Baari illat ovat kumminkin sellaiset että menemme johonkin 7-9aikaan ja 11 pitää olla jo takasin hotellilla koska ovi sulkeutuu. Pyysin yks ilta Yannilla opetamaan kiinalaisen noppapelin, jonka jälkeen hyppäsin kiinalaisten pöytään jä kysyin että voinko pelata niiten kanssa. Myöhemmin he kertoivat että pöydällä olevalla tytöllä on syntymäpäivät. Sain kakkua ja jotain ihme juotavaa. Todella oudon makuista juotavaa, mutta en kehdannut sanoa ei. Lahjaks annoin hänelle Euroopalaisen setelin. Jonka jälkeen sain häneltä hänestä kuvan mihin hän kirjoitti taakse nimensä. Aivan mahtavailta.
Urheilusta sen verran että olen ehtiny täällä jo käymään koulun jalkapallo treeneissä, pelannut koripalloa, sulkapalloa,  longboardannu ja käyny juoksemassa. Täällä on todella hyvät urheillu mahdollisuukset. Kaikki otetaan aina mukaan. Kunhan uskalataa mennä kysymään vaan.
Kiinalaisista ruuista sen verran että olen melkein maistanut kaikkea mitään eteen on tullut paitsi keitettyä kanan jalkoja.. ei vaan näyttäny syötäviltä, vaikka eteeni on tullut sian vatsalaukkua ja samakkoa niin olen kuitenkin maistanut niitä. Eikä ne niin pahojaollutkaan. Päinvastoin ihan hyviä. Vatsalaukku oli vähän sitkeä mutta hyvän makunen. Sammakko maistui erittäin pehmeältä kanan lihalta.

Jos jotain kysytävää niin kysykää rohkeasti!! en jaksa tuhalata aikaa tämän kirjoittamiseen kun voi tehdä kaikkea muuta hauskaa! :)